En daglejer, en proprietær og en godsejer. Det er blandt nogle af de karakterer, som man kan møde, når Ringsted Galleriet slår stalddørene op i forbindelse med åbningen af anden udstilling i udstillingsprogrammet, LANDBRUGLAND. Det sker med en sprudlende duo-udstilling med kunstnerne, Michael Boels Fischer (f. 1974) og Jonas Kjeldgaard Sørensen (f. 1993).

Sammen har de skabt en teatralsk total-installation under selvsamme titel, LANDBRUGLAND, som bringer publikum på en absurd, ahistorisk og begivenhedsrig vandring gennem det danske bondeopgør med afsæt i Ringsted Sommerspil.

Ringsted har en lang tradition for at bearbejde lokale fortællinger gennem fiktion, komik og drama. Den historie bliver taget under kærlig behandling, når Fischer og Sørensen tørner sammen på Ringsted Galleriet og fører publikum ind bag tæppet, ind i kulissen, hvor et nyt kunstnerisk egnsstykke udspiller sig gennem tre akter. Hver akt består af en dyrefold indikeret af nogle store, møjsommelige hegnslåger, som publikum må bøvle sig igennem, mens sceneriet udfolder sig i et virvar af rekvisitter, beklædningsdele, lyde og figurgalleri. Det første led tilhører daglejeren. Han spilles af “Våbensliberen”, som er Sørensens alterego. Det næste led er tilhørende den fløjtende proprietær, storbonden, som står og vogter sit. I det inderste led møder man godsejeren, som spilles af animatronikken “Broadcaster” – det talende får.

I en absurd montage af skulpturel, performativ og malerisk gestik med grovkornede karikaturer, sættes højaktuelle, samfundsmæssige emner på spidsen. Det er f.eks. klasseskel, magt, hierarkier og grænser set i lyset af satire, lidenskab og drama fra egnsspillet. Udstillingen rummer både den lille historie, om menneskelige sindstilstande afspejlet i vores omgivelser, samtidig med at den puster liv til den store fortælling omkring ophævelse af stavnsbånd og bondeoprør. På syret, skæv og virkelighedsvridende vis afsøger udstillingen menneskets måde at revse magten på, men spørger også hvordan modmagt formes?

LANDBRUGLAND, 2023. Photo: Morten K. Jacobsen

I en absurd montage af skulpturel, performativ og malerisk gestik med grovkornede karikaturer, sættes højaktuelle, samfundsmæssige emner på spidsen. Det er f.eks. klasseskel, magt, hierarkier og grænser set i lyset af satire, lidenskab og drama fra egnsspillet. Udstillingen rummer både den lille historie, om menneskelige sindstilstande afspejlet i vores omgivelser, samtidig med at den puster liv til den store fortælling omkring ophævelse af stavnsbånd og bondeoprør. På syret, skæv og virkelighedsvridende vis afsøger udstillingen menneskets måde at revse magten på, men spørger også hvordan modmagt formes?

Med udstillingsprogrammet, LANDBRUGLAND, tager Ringsted Galleriet afsæt i dets nære omgivelser, som er rodfæstet i landbruget og ikke mindst, at dets lokaler tidligere har huset byens landbrugsmuseum. Det sker gennem udvidelse af udstillingsplatformen til Ringsted Museum og Arkiv, som i dag huser byens landbrugssamling. Her vil museumsgæsten løbende gennem udstillingsprogrammet finde nye, kunstneriske indslag, som både peger ind i den historiske museumssamling samtidig med, at det er forbundet med udstillingen på Ringsted Galleriet. Det er også tilfældet med denne udstilling, hvor enkelte værker har ”hacket” sig ind i landbrugssamlingen.